instrument cultural dedicat arealului dunărean
Menu
menu

D PLATFORM preview

Galeria Aparte, Codrescu Teodor, nr.1, 700479 Copou, Iasi

15-29 Decembrie 2016

Artiști: Jasmina Al-Qaisi, Loredana Bardaș, Dani Ghercă, Cristian Emil Ghiță, Raluca Ionescu (Paraschiv), Iosif Kiraly, Andrei Mateescu, Gabriela Petre, Cristian Emil Ghiță, Cristian Seușan.
Curatori: Raluca Oancea (Nestor) și Cătălin Gheorghe

Preview-ul curent își propune să deconspire atât laboratorul intern al cercetării interdisciplinare cât și modul în care investigația se concentrează asupra câtorva puncte cheie, printre care: zona Canalului Dunăre-Marea Neagră, Cazanele Dunării sau fostele europolisuri portuare Sulina și Brăila. În acest context se conturează o arheologie a acestui topos, fie că este vorba de o cartografiere reparatorie a porțiunii românești a fluviului, cea mai lungă și totuși cea mai neglijată (Dani Ghercă) ori de folosirea peisajului ca pretext pentru disecția unui act de vedere – a suprapunerii de imagini mediate tehnic cu suprapuneri de timp și memorie afectivă (Iosif Kiraly).

La convergența traseelor de documentare artistică se află Sulina: fost sediu de lucru al Comisiunii Europene a Dunării, unde frumusețea peisajului și fastul istoriei (susținut de uzina de apă construită de coroana Olandei sau de celebrul cimitir al celor 5 națiuni ce adăpostește pirați și îndrăgostiți legendă alături de prințese ca Ecaterina Moruzi), se combină cu aerul decadent al construcțiilor fantomatice (fie acestea vestigii comuniste ca fabrica de conserve ori clădiri recente în litigiu) și prezența insistentă a câinilor care în extra sezon iau în stăpânire maidane și cheiuri. În acest context, Iosif Kiraly [de]construiește un peisaj afectiv cu dric grecesc și maidanezi fantomă, în timp ce Andrei Mateescu serializează construcțiile ilegale din proximitatea plajei protejate. Alte fotografii documentează în cheie postumanistă mormintele unor câini îndrăgiți, în consecință îngropați în buza anthropo-cimitirului. Jasmina Al-Qaisi construiește un jurnal bivalent al confluenței esteticului cu politicul. În centrul cercetării sale, Uniunea Europeană — Supraeu freudian și nepot recent al Comisiunii — ia decizii, determină destine, dă naștere unor ritualuri și obiecte hibride, remodelează peisajul, transformând fostul port-stat într-o zonă a contrariilor, suspendată între eros și tanatos, un colaj inedit de stuf, pelicani și noi simboluri civilizaționiste – ferestre termopan, coșuri de gunoi portocalii, șepci cu iepurași play-boy.

https://www.facebook.com/events/352958528401676/

Leave a reply